Fiskálne pokladnice v ambulancii VLD
od 1.4. 2015 je potrebné zverejniť nový cenník. SSVPL vypracovala modelový cenník na stiahnutie tu. Upravte si ho podľa svojich individuálnych podmienok. Cenník je potrebné poslať doporučenou zásielkou na príslušný VÚC. Podací lístok si dobre odložte k prípadnej kontrole. Cenník VÚC neschvaľuje máme iba povinnosť ho na VÚC poslať pre informáciu.
Teraz tu máme tri skupiny VLD:
1. skupina- tí, ktorí sa rozhodli, že nebudú v ambulanciách vyberať poplatky v hotovosti ale využijú poštové poukážky alebo platby prevodom z účtu. Táto skupina by o tom mala pacientov informovať, návrh oznamu je na stiahnutie tu. Môžete si ho tiež ľubovoľne modifikovať. A samozrejme odoslať na VÚC cenník a zverejniť ho v čakárni.
2. skupina s fiskálnymi pokladňami alebo tlačiarňami a
3. skupina využívajúca virtuálnu pokladňu
2. a 3. skupina stačí keď nový cenník odošle na VÚC a zverejní ho v čakárni.
Kedy vznikne povinnosť používať registračnú pokladnicu od 1.4.2015
Povinnosť vlastniť registračnú pokladnicu sa vo všeobecnosti vzťahuje na tých poskytovateľov zdravotníckej starostlivosti, ktorí pri výkone svojej činnosti prijmú od roku 2015 hotovosť či platbu platobnou kartou.
Zjednodušene sa teda dá povedať, že pokiaľ lekár vyberá v ambulancii od pacientov poplatky za svoje úkony, musí si zabezpečiť registračnú pokladnicu.
Povinnosť vlastniť registračnú pokladnicu však nevznikne, ak je lekárovi za poskytovanie jeho služieb zaplatené na bankový účet (t.j. lekár nevyberá žiadne poplatky v hotovosti od pacientov ale iba fakturuje zdravotnej poisťovni a ostatným obchodným partnerom alebo využíva poštové poukážky).
1. Registračné, fiskálne pokladnice v ambulancii
Fyzická pokladnica, alebo fiskálna tlačiareň?
Častá otázka, aký je medzi nimi rozdiel?
Fiskálna pokladnica je autonómne zariadenie, ktoré umožňuje vytvárať pokladničné doklady t.j. má klávesnicu a tlačiareň spojenú v jednej krabičke.
Fiskálna tlačiareň je samostatné zariadenie, ktoré bez počítača a programu nefunguje. Fiskálne sú preto, lebo musia mať špeciálnu pamäť, ktorá sa nedá modifikovať a mazať a ktorá eviduje všetky vytvorené pokladničné doklady.
Kúpu pokladnice, alebo fiskálnej tlačiarne pripojiteľnej k ambulantnému programu - konzultujte so svojím poskytovateľom ambulantného softvéru.
a) Softprogres Piešťany pre WinAmbulanciu odporúča
b) Špeciálna cenová ponuka pokladničných riešení INTUITSOLUTION pre SSVPL
2. Virtuálna registračná pokladnica
- možnosť prihlásiť sa k používaniu virtuálnej registračnej pokladnice. T.j požiadať o pridelenie VRP.Stačí kliknúť na odkaz, vypniť formulár, vytlačiť a podpísať. Následne zaslať poštou, alebo osobne doručiť na daňový úrad.
Podrobný manuál Finančnej správy o zriadení a prevádzkovaní virtuálnej pokladnice je na stiahnutie tu.
Čo sa týka tých pokladní nemyslím, že je hlavný problém v ich cene. Tých 300 eur asi každý má. Skôr v zbytočnom skomplikovaní celého účtovníctva (denné uzávierky, mesačné uzávierky pokladne atď ). Myslím že aj bez toho máme dosť administratívy. Pri malom počte príjmových dokladov za mesiac je to určite zbytočná komplikácia."
3. Bezpokladnicová možnosť, použitie poštových poukážok
"Sú poštové poukážky "RI" - dvojdielne s platbou na účet. Majú 2 ústrižky, jeden pre platiaceho a jeden pre príjmateľa. Na pošte sa dajú zadarmo zobrať.
http://www.posta.sk/sluzby/postovy-poukaz-na-ucet
Vypisovanie poštového poukazu na účet
Objednávka na výrobu poštových poukazov na účet
Kto chce vyplniť poukážku cez tlačiareň(napríklad program WinAmb) stačí vložiť prázdne tlačivo a vytlačiť v programe poukážku pre pacienta- je to nastavené tak, že to tlačí všetky potrebné údaje pacienta aj PZS, sumu z cenníka a potrebné symboly- konštantný a generuje to aj variabilný. Alebo si dáte vyhotoviť svoje vlastné poukážky so svojimi údajmi a konštantným symbolom 0308 a dopisujete iba sumu podľa cenníka a variabilný symbol- ktorým je číslo platby- doterajšie číslo príjmového dokladu podľa vašej doterajšej databázy platieb a dáte to pacietovi aby si doplnil svoje údaje a zaplatil na pošte.
Ja osobne využivam túto jednoduchú možnosť. Súčasne s potvrdením dám pacientovi poukážku na príslušnú čiastku s tým, že ju uhradí príležitostne na pošte. Nemám dôvod svojím pacientom nedôverovať. Nakoniec si to viem spätne odkontrolovať na účte. Cítim sa byť viac doktorom ako pokladníkom.
Stránku spracoval Peter Lipták 10.3.2015, aktualizované 10.4.2015
Diskusia lekárov k tejto téme na stránke SLK, prístupná po prihlásení.