Všeobecný lekár-základný pilier efektívnej zdravotnej starostlivosti
Tlačová správa SSVPL SLS k nadchádzajúcej konferencii
Program konferencie
Internetová stránka XXXII.Výročnej konferencie SSVPL SLS
Vestníky ÚDZS
Koncepcia odboru všeobecného lekárstva z roku 2006 prebojovaná MZ SR Rudolfom Zajacom
Rozsah špecializačnej prípravy odboru všeobecné lekárstvo
Výnos MZ SR o možnosti vykonávania praxe všeobecného lekára akýmkoľvek špecialistom po absolvovaní 6 mesačnej stáže na ambulancii všeobecného lekára.
Informácie sú spracované k tlačovej konferencii SSVPL SLS pripravenej na 13.10.2011 na začiatok XXXII. Výročnej konferencie .
Hostia pozvaní na tlačovú konferenciu:
1. Prezidentka SSVPL SLS dr. Iveta Vaverková
2. Prezident WONCA EUROPE dr. Tony Mathie
3. Minister zdravotníctva SR dr. Ivan Uhliarik
Niektoré informácie o ktorých sa bude diskutovať:
1. Slovensko dáva na zdravotníctvo v porovnaní ostatnými krajinami OECD neporovnateľne nízku čiastku z HDP. Aj náklady na lieky sú v absolútnych číslach skoro najnižšie v EÚ...
2. Je to naozaj tak sme na 21 mieste v EÚ v nákladoch na lieky na obyvateľa. Z krajín uvedených v tabuľke s dátami z roku 2008 dáva menej na lieky už iba Poľsko. Znamená to nedostatok liekov na Slovensku a ohrozenie správnej liečebnej praxe.
3. Na Slovensku funguje zaujímavý zdravotný systém. Náklady na primárnu starostlivosť neustále klesajú napriek celkovému rastu príjmov do zdravotníctva. Na druhej strane čiastka, ktorú spotrebuvávajú zdravotné poisťovne vyskočila v roku 2010 o viac ako 100%.
4. Je to tak, tu sú údaje z Vestníka ÚDZS 8/2011:
5. Takže výdavky na správu ZP narástli o 116% na 6,51% z celkových zdrojov, absolútne narástli o neuveriteľných 125 247 253 €, ale náklady na všeobecnú ambulantnú starostlivosť - primárnu starostlivosť, segment všeobecných lekárov (VAS) klesli pod úroveň roku 2008 a predstavovali v roku 2010 4,13% z celkových zdrojov. Túto situáciu ťažko komentovať.
6. Slovensko je jediná krajina v EÚ, z ktorej dlhodobo odchádzajú lekári.
Podľa štatistiky OECD a Eurostatu od roku 2000 do roku 2008 ubudlo na Slovensku cca 2000 lekárov (pozrite graf OECD). Nie je to na takú malú krajinu trochu veľa? Sme jediná krajina z uvedených krajín EÚ, z ktorej lekári odchádzajú. Aj v susedných Čechách, kde to vyzeralo z médií na nedostatok lekárov, za sledované obdobie pribudlo cca 3 000 lekárov. Situáciu u nás v súčasnosti vyhrocuje odchod mnohých starnúcich kolegov do dôchodku a stúpajúci trend odchodu absolventov LF a mladých lekárov do zahraničia vzhľadom k neperspektívnosti slovenského zdravotníctva.
7. Podľa údajov NZCI máme rozsiahle územia(bledozelené plochy) kde pripadá na jedného všeobecného lekára 2500-10 000 pacientov, rovnako rozsiahle sú plochy( tmavšie zelené) kde pripadá na jedného všeobecného lekára 2000-2500 pacientov. Posledné údaje sú z roku 2007 keďže ich NZCI prestal vyhodnocovať pre nedostatky v zbere dát. Keď ale uvážime, že iba v roku 2010 ubudlo viac ako 100 všeobecných lekárov (údaje z vestníka ÚDZS) situácia nielen že je dlhodobo alarmujúca, neriešená ale už je aj kritická a ohrozuje zdravotný stav obyvateľstva. Situácia sa blíži k štandardu EÚ (1200-1500 pacientov na 1 všeobecného lekára) iba v ostrovčekoch Košice a Bratislava.
8.Počty a veková štruktúra všeobecných lekárov sú alarmujúce. Ale alarmujúca je veková štruktúra všetkých lekárov.
Nie je kde vziať lekárov na presun a tak ani výnos MZ SR o rýchlokurzoch špecialistov na VLD nemôže byť riešením.
9. Ani internisti na tom nie sú optimálne, majú iba mladých a starých lekárov. Chýbajú im lekári v strednom veku, ktorí sú najvýkonnejší a práve preto už odišli do zahraničia.
10. Na Slovensku máme vďaka "reformám" nefunkčný zdravotný systém. Je postavený na hlavu. Všeobecní lekári majú preskripčné obmedzenia - nemôžu pacientom písať potrebné lieky, majú rôzne kompetenčné obmedzenia - nemôžu pacientom ordinovať potrebné vyšetrenia a liečebné postupy. Inak povedané legislatíva všeobecným lekárom zakazuje liečiť pacientov.
Nie sú na tom lepšie ani špecialisti. Môžu pacientov liečiť iba do výšky limitu a nie do výšky objektívnych zdravotných potrieb pacientov.
Po reformách je vidno jediný dôraz na postavenie zdravotných poisťovní a ich profit.
Pacienti aj poskytovatelia sú na okraji záujmu ministerstva zdravotníctva.
Riešenie:
Zdravotný systém reformovať nie v prospech finančných skupín ovládajúcich aj zdravotné poisťovne ale postaviť ho na zdravotných potrebách ľudí.